Betekenisvol gemarkeerde koppen (headings), labels en lijsten

Gepubliceerd op: 27 juni 2022

Geplaatst in: Lay-outNavigatieStructuur

Redactie

Dedicon

Met duidelijk gemarkeerde koppen een betere structuur en overzicht

Koppen (headings) in vette en grote letters zijn visueel makkelijk te herkennen. Voor iemand die niet (goed) kan zien zijn die koppen alleen met hulptechnologie leesbaar wanneer er markeringen in (technische) code zijn opgenomen. Deze markeringen bieden structuur en overzicht.

Principe WCAG bedienbaar
Voor wie redacteur, ontwikkelaar
Uitvoering redelijk snel
Prioriteit zeer hoog

Voor webpagina’s zijn er zes kopniveaus, de zogenoemde ‘headings’. In Microsoft Word kan dit met Stijlen, bijvoorbeeld Kop1, Kop2, Kop3, enzovoort. Maar er zijn meer markeringen. Bijvoorbeeld voor lijsten. Of denk aan de invulvelden van formulieren. Ook die hebben betekenisvolle labels (in code) nodig.

Hoe controleer je het?

Resultaat

  • Mensen met een visuele beperking kunnen met hulptechnologie snel naar verschillende onderdelen van een pagina navigeren.
  • Een structuur met in code gemarkeerde elementen verbetert vindbaarheid door zoekmachines.
  • Dankzij betekenisvolle labels in webformulieren weten blinde en slechtziende gebruikers wat ze moeten invullen.

Voorbeelden koppen en lijsten

Deze tip is gebaseerd op de invalshoeken die aan bod komen in de gids Maak open! Deze gids bevat tien oogpunten voor inclusief ontwerpen. Als ontwerper, schrijver of uitgever heb je een eigen invalshoek, jouw lezers hebben die ook.

Belangrijke tips over toegankelijk publiceren.

Toegankelijke informatie. Het lijkt lastig te realiseren, maar dat valt reuze mee. Deze gidsen bevatten elk tien handvatten voor eenvoudige oplossingen. Kleine oplossingen kunnen namelijk al een groot effect hebben.

Bestel gedrukte gidsen Download PDF Doe mee!    Download PDF Maak open! Download PDF Check dit!    Download PDF Bekijk het! 

 

Volgende artikel

Ga naar Begrijpelijke taal

Ga naar

Een ingewikkelde tekst vol vakjargon, lange zinnen en een onduidelijke structuur is onprettig om te lezen. Heldere en begrijpelijke taal is dan ook belangrijk. Je wilt immers dat je boodschap overkomt. Dat de informatie je doelgroep bereikt. En wanneer je een breed en divers publiek bedient, is begrijpelijke taal pure noodzaak.

Ga naar artikel Begrijpelijke taal

Heb je een vraag?

Bekijk onze veelgestelde vragen of neem contact met ons op en wij proberen hem zo snel mogelijk te beantwoorden.

E-mail