Lettergrootte

Gepubliceerd op: 27 juni 2022

Geplaatst in: Lay-outLeesbaarheid

Redactie

Dedicon

Kies de juiste lettergrootte voor je publicatie

Teksten lezen in een kleine letter is vermoeiend en soms zelfs onmogelijk. Bij een zeer grote letter kan het overzicht op de pagina verloren gaan. De standaard grootte voor digitale tekst past bij voorkeur bij het schermformaat. Smartphones en e-readers blijven namelijk dicht bij de ogen. Een laptop staat op afstand en vraagt om een grotere letter. Zelf de gewenste lettergrootte kunnen kiezen of lettergrootte kunnen aanpassen is dan ook handig. Dit maakt voor sommigen het lezen mogelijk, voor anderen makkelijk.

Principe WCAG waarneembaar
Voor wie vormgever, redacteur
Uitvoering snel
Prioriteit hoog

Een goed waarneembare letter is 12 punten groot. In sommige situaties blijkt 14 punten effectief. Voor titels en koppen zijn grotere letters gangbaar.

Hoe controleer je het?

Handmatig: door een deskundige en samen met gebruikers.

Resultaat

  • Ouderen, slechtzienden en mensen met dyslexie kunnen een grotere letter beter waarnemen.
  • Bij zwak licht kan iedereen een grotere letter beter zien.
  • Een grotere letter maakt klikken op een link makkelijker. Vooral op smartphones en e-readers.

Voorbeelden lettergrootte

De effecten van lettertype Verdana in de grootten 9 tot en met 14 punten zijn hier te vergelijken.

Deze tip is gebaseerd op de invalshoeken die aan bod komen in de gids Doe mee! Deze gids bevat tien oogpunten voor inclusief ontwerpen. Als ontwerper, schrijver of uitgever heb je een eigen invalshoek, jouw lezers hebben die ook.

Belangrijke tips over toegankelijk publiceren.

Toegankelijke informatie. Het lijkt lastig te realiseren, maar dat valt reuze mee. Deze gidsen bevatten elk tien handvatten voor eenvoudige oplossingen. Kleine oplossingen kunnen namelijk al een groot effect hebben.

Bestel gedrukte gidsen Download PDF Doe mee!    Download PDF Maak open! Download PDF Check dit!    Download PDF Bekijk het! 

 

Volgende artikel

Ga naar Begrijpelijke taal

Ga naar

Een ingewikkelde tekst vol vakjargon, lange zinnen en een onduidelijke structuur is onprettig om te lezen. Heldere en begrijpelijke taal is dan ook belangrijk. Je wilt immers dat je boodschap overkomt. Dat de informatie je doelgroep bereikt. En wanneer je een breed en divers publiek bedient, is begrijpelijke taal pure noodzaak.

Ga naar artikel Begrijpelijke taal

Heb je een vraag?

Bekijk onze veelgestelde vragen of neem contact met ons op en wij proberen hem zo snel mogelijk te beantwoorden.

E-mail