Workshop Bewustwording

Gepubliceerd op: 1 juli 2022

Geplaatst in: Inclusief publiceren context

Redactie

Dedicon

Deze bewustwordingssessie is een aanrader voor iedereen. In deze online bijeenkomst leer je met nieuwe ogen kijken naar je eigen digitale publicaties. Want, je gaat het pas zien als je het doorhebt.

Digitale toegankelijkheid

Wat verstaan we daar eigenlijk onder? Welk beeld hebben we daar bij?  En waarom is het belangrijk en voor wie?

Formele eisen

Welke wetgeving is relevant voor uitgevers? Welke richtlijnen zijn er waarmee je aan die wetgeving moet (gaan) voldoen? Welke standaarden voor websites en EPUBs helpen toegankelijk te publiceren aan de bron? Welke principes zijn een goed uitgangspunt voor het inschatten van toegankelijkheid van digitale publicaties?

Business case

Welke mythes zijn er in omloop rond digitale toegankelijkheid? Aan welke kosten moet je denken? En welke ontwikkelingen zijn relevant voor inclusief publiceren?

Beperkingen

Welke beperkingen kennen we? Wat voor gebruikservaringen hebben mensen met een leesbeperking? En wat voor hulptechnologie gebruiken zij bij lezen en leren?

Resultaten

Na de sessie kan de deelnemer:

  • het belang van digitale toegankelijkheid en inclusief publiceren benoemen;
  • relevante wetgeving en standaarden noemen;
  • de 4 principes voor digitale toegankelijkheid definiëren;
  • minimaal 6 voorbeelden noemen van maatregelen voor digitale toegankelijkheid;
  • minimaal 4 redenen noemen waarom toegankelijkheid goed is voor business;
  • verschillende beperkingen en ondersteunende technologie benoemen;
  • globaal (mogelijke) toegankelijkheidsproblemen herkennen.

Doelgroep

Omdat toegankelijkheid de verantwoordelijkheid is van iedereen in het publicatieproces is de sessie relevant voor uitgeefcoördinatoren en uitgevers, productiebegeleiders, projectmanagers en product owners, ontwerpers en vormgevers, ontwikkelaars en testers en voor redacteuren en contentspecialisten.

Download de samenvatting (Word, 106 kB) of presentatie bewustwordingssessie versie maart 2022 (PowerPoint, 6,5 MB), beide documenten zijn toegankelijk.

Volgende artikel

Ga naar Begrijp de context van de lezer en jouw publicatie

Ga naar Inclusief publiceren context

Je maakt een publicatie met een bepaalde reden. Jouw website, e-book, online lesmateriaal, krant of tijdschrift wordt pas gelezen, nadat de gebruiker het heeft kunnen vinden, bestellen, betalen en kon downloaden of streamen. Gaat dat bij een beperkte lezer ook op de manier zoals je je had voorgesteld? Zorg ervoor dat je het complete plaatje hebt alvorens je een digitale publicatie uitgeeft.

Ga naar artikel Begrijp de context van de lezer en jouw publicatie

Heb je een vraag?

Bekijk onze veelgestelde vragen of neem contact met ons op en wij proberen hem zo snel mogelijk te beantwoorden.

E-mail